Vrijwilliger Zilverlijn
- Betekenisvol vrijwilligerswerk
- Help ouderen met een luisterend oor
- Vanuit huis of kantoor
Meer informatie
Help jij ouderen met een luisterend oor?
De Zilverlijn is een beldienst van het Nationaal Ouderenfonds. Thuiswonende ouderen, die behoefte hebben aan een praatje, kunnen zich gratis opgeven voor een telefoongesprek met een vrijwilliger.​ Wat de Zilverlijn uniek maakt, is dat ouderen worden gebeld door de vrijwilliger en dus niet zelf hoeven te bellen.Â
Waarom Zilverlijn vrijwilliger worden?
In Nederland voelen 1,7 miljoen ouderen zich eenzaam. De Zilverlijn is een speciale belservice voor senioren die behoefte hebben aan meer sociaal contact. Door een wekelijks gezellig praatje of een goed gesprek blijven zij betrokken bij de samenleving. De maatschappelijke relevantie neemt toe, zeker met de vergrijzing en focus op langer thuis blijven wonen. Door middel van wekelijkse gesprekken voelen senioren, die veelal alleen wonen, zich gehoord.
Wat doet een vrijwilliger Zilverlijn?
Als vrijwilliger Zilverlijn log je op je vaste dagdeel in bij het belsysteem. Je spreekt elke keer met andere deelnemers. Per keer bel je tussen de 2 en 5 deelnemers, met een gemiddelde gespreksduur van 20 minuten per telefoontje. ​Deelnemers worden gebeld op een vast dagdeel van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.00 en 12.30 uur en tussen 13.00 en 16.30 uur. ​Bellen kan vanuit huis of kantoor. Via het systeem bel je anoniem, de deelnemer ziet je telefoonnummer dus niet. Je maakt geen belkosten, maar hebt wel een internetverbinding nodig.
Hoe word ik vrijwilliger bij de Zilverlijn
Wij zoeken vrijwilligers die ons een langere periode willen helpen. Onze vrijwilligers zijn 18 jaar of ouder, gaan akkoord met onze algemene voorwaarden voor vrijwilligers en moeten een VOG aanvragen. Meld je aan via onderstaande knop. Wij proberen dan binnen 10 werkdagen contact met je op te nemen. Wij zorgen voor een gedegen training en begeleiding zodat je precies weet wat er van je verwacht wordt tijdens een telefoongesprek.