Tekst formaat

Veelgestelde vragen

Of u nu een donateur bent, een vrijwilliger wilt worden, of gewoon meer wilt weten over onze activiteiten, hier vindt u snel antwoorden op veelvoorkomende vragen over Het Nationaal Ouderenfonds. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen maken we het verschil voor ouderen in Nederland!

Collecteweek 2024

  • Wanneer is de collecteweek? 

    De collecteweek is van 23 t/m 29 juni 2024. 

  • Waarom organiseert het Nationaal Ouderenfonds de collecte? 

    We halen geld op om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Het geld wordt gebruikt voor projecten die ouderen helpen vitaal, sociaal, mobiel en digitaal te blijven. 

  • Hoe werkt het doneren met de QR-code? 

    Doneren met de QR-code werkt als volgt:  

    • Scan de QR-code met de bankieren app of camera van je smartphone.  
    • Kies een bedrag of accepteer het voorgestelde bedrag.  
    • De donatie is direct binnen bij het Nationaal Ouderenfonds.  
  • Kan het doneren via QR met elke telefoon? 

    Ja, het doneren via een QR-code kan met elke smartphone. 

  • Wat is het Nationaal Ouderenfonds? 

    Het Nationaal Ouderenfonds is een onafhankelijke welzijnsorganisatie die zich inzet om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. We helpen ouderen met projecten gericht op sociaal contact, mobiliteit, digitale vaardigheden en vitaliteit. 

  • Waarom is eenzaamheid specifiek bij ouderen een probleem?

    Veel bejaardentehuizen zijn gesloten en alleen met een zorgindicatie kom je eigenlijk nog in aanmerking voor plaatsing. Ouderen bagatelliseren vaak hun hulpvraag of willen niemand tot last zijn, waardoor ze thuis blijven zitten en behoefte hebben aan extra aandacht. 

  • Hoe kan ik doneren als ik geen contant geld bij me heb? 

    Je kunt ook doneren via de QR-code op de collectebus. Deze code leidt je naar een online donatiepagina. 

  • Waar gaat mijn donatie naartoe? 

    Uw donatie wordt gebruikt om projecten te financieren die ouderen helpen sociaal, mobiel, vitaal en digitaal actief te blijven. 

  • Wat doet het Nationaal Ouderenfonds precies? 

    Wij helpen ouderen met projecten zoals:  

    • (Kerst)uitjes, breiclubs en De Derde Helft voor sociaal contact  
    • Plusbussen voor mobiliteit  
    • Welkom Online voor digitale vaardigheden  
    • OldStars en sportfaciliteiten voor vitaliteit  
  • Waarom collecteren aan de deur? 

    We collecteren aan de deur om direct in contact te komen met mensen en hen persoonlijk te informeren over ons werk en de impact die we hebben.

  • Hoeveel ouderen maken gebruik van jullie diensten? 

    Meer dan 30.000 ouderen maken al gebruik van onze sportfaciliteiten en duizenden anderen nemen deel aan onze sociale en digitale projecten. Maar we willen natuurlijk nog veel meer ouderen helpen, want eenzaamheid ligt op de loer voor veel ouderen .

  • Hoe weet ik zeker dat mijn donatie goed terechtkomt? 

    Het Nationaal Ouderenfonds is een erkende goede doelen organisatie en wij zorgen ervoor dat alle donaties op een transparante en verantwoorde manier worden besteed. U kunt meer informatie vinden op onze website.

  • Kan ik ook op een andere manier helpen dan doneren? 

    Ja, we zijn altijd op zoek naar vrijwilligers en uitjesbegeleiders. Als u interesse heeft, kunt u zich aanmelden via onze website.

  • Hoe kan ik meer informatie krijgen over jullie activiteiten? 

    Op onze website vind je alle uitjes en activiteiten die we organiseren.

  • Ik kan deze collecte niet vinden op het Landelijk Collecterooster, klopt dit wel? 

    Het klopt dat de collecteweek nog niet op het landelijk collecte rooster van Stichting collecteplan te vinden is. Dat komt omdat het Nationaal Ouderenfonds nog niet landelijk collecteert, maar alleen in de volgende gemeenten:  

    Amersfoort  

    Apeldoorn  

    Hilversum  

    Houten  

    Huizen  

    Leeuwarden  

    Naarden-Bussum  

    Soest  

    Utrecht  

    Veenendaal  

    Zeist  

  • Waarom is de collecte van het Nationaal Ouderenfonds alleen in geselecteerde gemeenten? 

    Het Nationaal Ouderenfonds collecteert voor het eerst aan de deur. Het vergt veel organisatie om dit op te starten. Daarom hebben we nu gekozen voor geselecteerde gemeenten, wellicht dat we het in de toekomst nog gaan uitbreiden. 

  • Hebben jullie wel een vergunning om te collecteren? 

    In de volgende gemeenten is een vergunning verleend om te collecteren namens het Nationaal Ouderenfonds : 

    Amersfoort  

    Apeldoorn  

    Hilversum  

    Houten  

    Huizen  

    Leeuwarden  

    Naarden-Bussum  

    Soest  

    Utrecht  

    Veenendaal  

    Zeist  

  • Hoe herken ik een collectant van Het Nationaal Ouderenfonds? 

    Onze collectant herken je aan:  

    1. Een collectebus en QR-code  
    1. Legitimatiebewijs van het Nationaal Ouderenfonds  

    Op het legitimatiebewijs staan de volgende gegevens:  

    • Naam collectant  
      • Datum van de collecteweek  
      • Logo van Het Nationaal Ouderenfonds  
      • Logo van het CBF  
      • Contactgegevens van de persoon met wie de collectant contact op moet nemen bij onregelmatigheden (centraal meldpunt)  

Zilverlijn

  • Hoe werkt de Zilverlijn?

    De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Als u zich aanmeldt wordt u regelmatig gebeld door onze getrainde vrijwilligers. Zij bieden u een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. U kiest zelf op welk dagdeel u gebeld wilt worden, in de ochtend of de middag. Een telefoontje duurt ongeveer 20 minuten. Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk.

    Aanmelden kan via onze website ouderenfonds.nl/zilverlijn of door te bellen naar 088 344 2000.

  • Zijn er kosten aan de Zilverlijn verbonden?

    De proefperiode van de Zilverlijn t/m december 2024 is voor deelnemers gratis.

  • Kan ik een keer bellen met de Zilverlijn overslaan?

    Dat is natuurlijk geen probleem. Geef dit door aan de vrijwilliger die u de week ervoor belt of als u op het laatste moment niet kunt, bel dat dan zo snel mogelijk door via 088 344 2000.
    Vrijwilligers kunnen hun beschikbaarheid opgeven in het belsysteem.

  • Wat houdt de proefperiode van de Zilverlijn in?

    De Zilverlijn start eerst met een test. Deze proefperiode duurt t/m december 2024, waarin deelnemers en vrijwilligers twee keer een vragenlijst ontvangen om te meten of de belservice aan de behoefte voldoet. Vrijwilligers en deelnemers beslissen dus mee over de toekomst van de Zilverlijn.

  • Waarom is de Zilverlijn (tijdelijk) gestopt?

    De Zilverlijn is in 2022 gestopt omdat we toen werkten met een duur en ingewikkeld systeem, wat geen groeimogelijkheden had en waar geen geld voor beschikbaar was.

  • Waarom is de Zilverlijn terug?

    Het Nationaal Ouderenfonds brengt de Zilverlijn terug, omdat de maatschappelijke relevantie toeneemt, zeker met de focus op langer thuis blijven wonen. Daarnaast hebben we nieuwe partners gevonden die het project inclusief proefperiode ondersteunen. Het bellen wordt steeds slimmer georganiseerd, zodat vrijwilligers gemakkelijk en veilig kunnen bellen met ouderen.

  • Wat vragen jullie aan vrijwilligers van de Zilverlijn?

    Vrijwilligers van de Zilverlijn worden eerst gebeld door onze coördinator om kennis te maken. Daarna doorlopen zij een speciaal ontwikkelde e-learning, die zij verplicht moeten afronden voor zij mogen bellen. Alle vrijwilligers moeten 18 jaar of ouder zijn en een VOG aanvragen. Wil jij als vrijwilliger ouderen blij maken met een wekelijks telefoontje? Lees de vacature.

  • Hoe zit het met privacy bij de Zilverlijn?

    Bij het bellen met de Zilverlijn worden belgegevens niet bekendgemaakt. De naam en een beknopte belhistorie zijn zichtbaar voor vrijwilligers. De deelnemer en de vrijwilliger bepalen in het gesprek zelf welke gegevens zij met elkaar willen delen. Bij het bellen wordt er willekeurig een deelnemer aan een vrijwilliger gekoppeld, dus dit wisselt per keer.

Algemeen

  • Ik wil graag mijn gegevens laten wijzigen. Hoe doe ik dat?

    U kunt uw gegevens hier wijzigen. Wilt u uw gegevens alleen maar inzien? Neem dan contact met ons op. Wilt u uw donatie opzeggen? Bel dan naar 088 344 2033, ma-vr 9-17.

  • Hoe gaan jullie om met mijn persoonlijke gegevens?

    Uw privacy is voor ons erg belangrijk. Daarom handelen wij volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en gaan wij zorgvuldig om met de door u aan ons verstrekte gegevens. We verkopen uw gegevens nooit aan derde partijen. In onze privacyverklaring leest u alles over hoe wij omgaan met uw gegevens.

Deelnemers

  • Ik wil graag deelnemen aan activiteiten van het Ouderenfonds. Wat zijn de mogelijkheden? Moet ik lid worden? Kost het geld?

    Hier ontdekt u al onze projecten voor 65-plussers. U hoeft geen lid te zijn van het Ouderenfonds. Soms vragen we een kleine financiële bijdrage voor deelname aan onze projecten, uitjes en evenementen.

Donateurs

  • Hoe kan ik donateur worden?

    Geweldig! Als goed doel zijn wij afhankelijk van mensen zoals u. Met donaties van particulieren en bedrijven kunnen wij ons werk voortzetten en helpen we ieder jaar tienduizenden eenzame en kwetsbare ouderen.  Samen met u helpen we ouderen die dat nodig hebben! Word donateur.

  • Ik wil mijn donatie wijzigen, hoe doe ik dat?

    Fijn dat u ons werk voor eenzame ouderen heeft gesteund! Bel met 088 344 2033 voor een aanpassing van uw donatie (ma-vr 9-17).

Vrijwilligerswerk

  • Ik wil graag vrijwilliger worden bij het Nationaal Ouderenfonds. Wat kan ik doen?

    Wat fijn dat jij je wil inzetten voor eenzame ouderen! Bekijk hier onze mogelijkheden voor  vrijwilligerswerk.

  • Ik wil graag als vrijwilliger helpen op een uitje van het Ouderenfonds. Hoe meld ik mij aan?

    Leuk dat je enthousiast bent over onze uitjes. Een dag op stap is heel waardevol voor onze ouderen. Ontdek hier meer over vrijwilligerswerk als uitjesbegeleider.

Kerstactie

  • Organiseren jullie dit jaar kerstdiners voor ouderen bij Van der Valk restaurants?

    Het Nationaal Ouderenfonds organiseerde 17 jaar lang kerstdiners voor ouderen bij Van der Valk restaurants door heel Nederland. Dit jaar vinden deze diners niet plaats. Het is door corona lastig geworden om deze waardevolle ontmoeting veilig te organiseren. Met een feestelijke, kleurrijke kerstbox biedt het Nationaal Ouderenfonds een mooi alternatief.

  • Waarom organiseren jullie deze kerstactie voor ouderen?

    Voor veel ouderen zijn de donkere dagen rond kerst eenzaam. Hun wereld is kleiner door het verlies van een partner of omdat ze minder makkelijk op pad kunnen. In het derde coronajaar is er ook veel onzekerheid over wat wel of niet door kan gaan. Door samen met plaatselijke vrijwilligers de kerstboxen te bezorgen realiseert het Ouderenfonds een duurzame ontmoeting op afstand en extra aandacht voor ouderen in deze vaak moeilijke periode.

  • Hoe zorgen jullie dat de boxen bij (eenzame) ouderen terechtkomen?

    De plaatselijke kerstcoördinatoren staan veelal in contact met lokale zorg- en welzijnsorganisaties. Gezamenlijk weten zij wie er een steuntje in de rug kan gebruiken. Met behulp van een team vrijwilligers zorgen zij dat de boxen voor de kerstdagen bij de ouderen zijn bezorgd.

  • Wat zit er in een kerstbox?

    In de box zit alles om kerst thuis zo gezellig mogelijk te maken. In de box zit onder andere iets leuks, iets lekkers en iets om te delen. Door een fout van de leverancier bevatten enkele kerstboxen een confettikanon. Pas op met het gebruik van dit product. Dit klein vuurwerk geeft bij activering een knal. Bij verkeerd gebruik kunt u letsel en/of schade oplopen. Lees meer.

  • Hoe kan ik mij aanmelden als vrijwilliger om kerstboxen uit te delen?

    Stuur tot maandag 7 november  een mail naar kerst@ouderenfonds.nl en wij brengen je in contact met een lokale kerstcoördinator

  • Wanneer worden de boxen verspreid en hoe?

    Begin december zullen de boxen worden verspreid naar de kerstcoördinatoren door heel het land. Een coördinator kan vervolgens zelf een geschikt moment kiezen om de boxen rond te brengen, zo lang dit maar voor de kerstdagen geregeld is.

  • Ik wil iemand opgeven voor het ontvangen van de kerstbox, is dit mogelijk?

    Het is niet mogelijk om iemand op te geven voor de actie. Het Ouderenfonds vertrouwt op de lokale kracht van haar vrijwilligers.

  • Hoe weet ik zeker dat de persoon aan de deur namens het Ouderenfonds komt?

    De vrijwilliger of zorgmedewerker komt bij u aan de deur met een aanmeldformulier van het Ouderenfonds. Aan deelname zijn géén kosten verbonden.

  • Waarom vragen jullie mij om mijn gegevens bij deelname aan deze actie?

    Het Nationaal Ouderenfonds vindt uw privacy erg belangrijk. Daarom handelen wij volgens Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Meer informatie vind u op: ouderenfonds.nl/privacy

  • Ik wil deze kerstactie graag financieel ondersteunen, waar vind ik meer informatie?

    Meer informatie over hoe je als bedrijf deel kunt nemen aan de kerstactie voor eenzame ouderen vind je hier.

    Wil je zelf doneren? Ga naar onze donatiepagina. Samen geven we kerst kleur!

  • Ik ben journalist en wil graag een reportage maken over de ouderen die de boxen ontvangen en zien hoe de vrijwilligers de boxen uitdelen. Wat zijn de mogelijkheden?

    Stuur een mailtje naar pers@ouderenfonds.nl  om te informeren naar de mogelijkheden.

Nationale Ouderendag

  • Wanneer is het Nationale Ouderendag?

    Nationale Ouderendag is elke eerste vrijdag van oktober. In 2022 is Nationale Ouderendag op vrijdag 7 oktober.

  • Vervullen jullie weer wensen op Nationale Ouderendag?

    We vervullen sinds 2019 geen wensen van ouderen meer op Nationale Ouderendag.

  • Ik wil iets organiseren op Nationale Ouderendag, mag dat?

    Hartstikke leuk dat u iets wilt organiseren op Nationale Ouderendag. Het is een mooi moment om  iets voor en met ouderen in uw buurt te doen. Voor inspiratie voor activiteiten waar iedereen deel aan kan nemen verwijzen wij u graag naar het inspiratiedocument van vorig jaar. (Let op, coronamaatregelen kunnen veranderen en de winactie uit 2021 is niet meer geldig.).

  • Wat doet het Ouderenfonds op Nationale Ouderendag?

    Het Ouderenfonds publiceert landelijk onderzoek over de relatie tussen eenzaamheid en mobiliteit. We vragen daarmee aandacht voor de mobiliteitsuitdagingen van ouderen, want van a naar b komen is niet voor iedereen vanzelfsprekend.

  • Wat doet het Ouderenfonds de rest van het jaar op het gebied van mobiliteit voor ouderen?

    Mobiliteit staat hoog op de agenda bij het Ouderenfonds. Op 100 plekken in het land rijden onze BoodschappenPlusBussen. Via onze Mobiliteitscafés brengen we gemeentes in contact met ouderen zelf en met andere lokale belanghebbenden om mobiliteitsuitdagingen waar ouderen mee te maken krijgen in kaart te brengen en gezamenlijk tot een plan te komen.

  • Ik ben een journalist en heb interesse in het onderzoek over mobiliteit en eenzaamheid onder ouderen. Waar kan ik terecht?

    Op de hoogte blijven over het onderzoek? Laat dan uw gegevens achter op deze aanmeldpagina. Of neem voor pers- en mediavragen direct contact op met persvoorlichter Lise Notenboom via pers@ouderenfonds.nl of 0681331683.

Huis aan huis werving

  • Klopt het dat het Ouderenfonds ook aan de deur werft?

    Ja, onze wervers zijn op pad en kunnen ook bij u aanbellen. Graag vertellen zij u meer over wat wij doen en hoe u kunt helpen.

    Wilt u weten wanneer onze wervers bij u in de straat zijn? Kijk naar het CBF wervingsrooster. Bel bij vragen ons Klantcentrum via 088-344 2000.

     

Acties

  • Ik wil een actie organiseren om geld in te zamelen voor het Nationaal Ouderenfonds. Kunnen jullie mij helpen met het promoten van mijn actie?

    Dankjewel dat je de eenzame ouderen wil helpen! Op onze speciale actiewebsite kun je jouw actie aanmelden. Hier tref je ook een handleiding voor het opstarten en onder de aandacht brengen van je actie.

  • Ik wil graag een activiteit organiseren voor ouderen. Kan het Ouderenfonds helpen met het delen van kennis en/of sponsoring?

    Wat leuk dat je iets wilt organiseren voor ouderen! Maar wij kunnen helaas niks betekenen voor je. Wij zijn een goed doel en afhankelijk van giften van donateurs en bedrijven. We willen ons beschikbare budget en tijd gebruiken om de ouderen in staat te stellen om de door ons georganiseerde evenementen bij te wonen. Op ons actieplatform vind je wel verschillende downloads die je kunt gebruiken om je activiteit te ondersteunen, bijvoorbeeld het actielogo of posters.

  • Ik organiseer een activiteit en zou daarvoor graag ouderen willen uitnodigen. Kunnen jullie mij helpen aan contactgegevens van ouderen?

    Wat een leuk idee! We zijn heel blij met lokale initiatieven. Wij kunnen echter niet beoordelen of en welke ouderen er lokaal heel eenzaam zijn en interesse hebben in jouw initiatief. Daarnaast is het wegens privacyredenen niet mogelijk om persoonsgegevens van ouderen te verstrekken aan derden. Voor jouw initiatief adviseren we je om contact op te nemen met een lokale welzijns- of ouderenorganisatie.

  • Voor mijn opleiding/studie zou ik graag iets willen doen met/voor eenzame ouderen. Kunnen jullie mij helpen?

    Wat een goed idee om eenzame ouderen te kiezen als onderwerp voor jouw schoolproject! Hier ontdek je meer over eenzaamheid. Voor contact met ouderen verwijzen wij je door naar lokale zorginstellingen bij jou in de buurt.

  • Ik ben een artiest en zou graag tegen een kleine of onkostenvergoeding willen optreden op een evenement of bij een lokale instelling. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

    Wij waarderen je aanbod enorm, maar kunnen je helaas niet helpen. Dit omdat artiesten geregeld worden door de organisatie van evenementen en lokale zorginstellingen zelf.

  • Ik heb het idee om zelf een dagopvang voor ouderen te beginnen om de eenzaamheid tegen te gaan. Kunnen jullie mij helpen mijn idee te realiseren?

    Wat ontzettend goed dat jij je zo wil inzetten voor ouderen. Helaas kunnen wij je niet direct helpen. Wij zijn een goed doel en afhankelijk van giften van donateurs en bedrijven. Dit houdt in dan we geen nieuwe initiatieven van derden kunnen opzetten. Wij adviseren je contact op te nemen met je eigen gemeente en/of een lokale woon- of zorginstelling bij jou in de buurt.

  1. Hoe wilt u meedoen?

  2. Ik zoek een activiteit

  3. Voor thuis

  4. Wij denken dat dit bij u past

    Welkom Online is een laagdrempelig lesprogramma voor als u een eerste stap online wilt zetten. U kunt ook kiezen voor begeleiding door een vrijwilliger of een groepsles.

  5. Wij denken dat dit bij u past

    We vragen regelmatig 55-plussers naar hun mening over actuele thema’s. Wilt u bijdragen aan een juist beeld van ouderen? Geef dan uw mening in het Ouderenpanel!

  6. In de buurt

  7. Wij denken dat dit bij u past

    Met een breiclub van Samen Breien kiest u voor ontmoeting, creativiteit en gezelligheid.

  8. Wij denken dat dit bij u past

    Blijf met OldStars samen sporten en bewegen met onze spelvormen voor 55+.

  9. Wij denken dat dit bij u past

    Bij De Derde Helft blijft u sociaal actief én betrokken bij de sportvereniging in uw buurt.

  10. Wij denken dat dit bij u past

    Welkom Online groepslessen vormen een laagdrempelig lesprogramma voor iedereen die de eerste stappen online wil zetten.

  11. Wij denken dat dit bij u past

    Alleen op pad gaan is niet altijd makkelijk. Of gezellig. En daarom heeft het Ouderenfonds iets leuks! Met onze speciale uitjes en evenementen bieden we voor ieder wat wils. Op zo’n dag is er alle gelegenheid om andere mensen te ontmoeten, samen herinneringen te maken en misschien zelfs wel nieuwe vriendschappen te sluiten.

  12. Ik wil helpen als vrijwilliger

  13. Wij denken dat dit bij u past

    Niks is zo fijn als een dagje erop uit gaan. Ook als je oud bent! Het Nationaal Ouderenfonds organiseert uitjes om ouderen de mogelijkheid te bieden om op stap te gaan. Zo’n dagje weg is voor een oudere erg waardevol. Jij kunt hieraan bijdragen! Ga je mee als begeleider?

  14. Op een vaste dag (of dagdeel)

  15. Wij denken dat dit bij u past

    Met het online lesprogramma Welkom Online kunnen ouderen samen met jou oefenen om digitale basisvaardigheden eigen te maken. Met jou hulp zal er een (online) wereld voor hen opengaan!

  16. Ik zet zelf een activiteit of club op

  17. Wij denken dat dit bij u past

    Met speciale spelvormen voor ouderen maken we bewegen en actief blijven mogelijk voor alle ouderen. Wil je een OldStars team starten of je club aansluiten? Dat kan!

  18. Ik wil het Ouderenfonds steunen

    • Met een gift
  19. Met een gift

  20. Wij denken dat dit bij u past

    Je kan eenvoudig een eenmalige gift doen via iDEAL.

  21. Wij denken dat dit bij u past

    Je kan eenvoudig je gift laten afschrijven met een machtiging.

  22. Wij denken dat dit bij u past

    Je kan eenvoudig en snel een gift doen via Tikkie.

  23. Wij denken dat dit bij u past

    U kunt schenken met belastingvoordeel. Als u minimaal vijf jaar hetzelfde bedrag schenkt, mag u de volledige schenking elk jaar als aftrekpost opvoeren bij uw belastingaangifte. U ontvangt dan van de Belastingdienst jaarlijks tot 43% van uw gift terug.

  24. Wij denken dat dit bij u past

    Steeds meer mensen nemen een goed doel op in hun testament. Onze droom is dat geen enkele oudere zich ongewild eenzaam voelt. Met het Nationaal Ouderenfonds in uw testament draagt u hieraan bij, ook als u er zelf niet meer bent.

  25. Wij denken dat dit bij u past

    Wilt u op persoonlijke wijze het werk van het Ouderenfonds structureel ondersteunen? Dat kan met een Fonds op Naam. Dit is een schenking aan een goed doel met een gerichte opdracht.

Ontvang de nieuwsbrief

Ja, ik geef eenmalig via iDEAL

Ja, ik geef via machtiging

Ja, ik geef eenmalig via Tikkie

Scan de volgende QR code met je smartphone

Ja, ik schenk met belastingvoordeel

U kunt schenken met belastingvoordeel. Als u minimaal vijf jaar hetzelfde bedrag schenkt, mag u de volledige schenking elk jaar als aftrekpost opvoeren bij uw belastingaangifte. Vul het formulier in om te schenken met belastingvoordeel: