‘Mensen zijn over het algemeen heel erg bereid te helpen, maar je moet wel zelf de vraag stellen en er achteraan.’
18 juli 2024
Na het overlijden van haar man was Tonny (74) vastberaden om niet afhankelijk te zijn van iedereen om haar heen. Ze wilde alles zelf kunnen en vooral ook snappen, dus besloot ze Welkom Online te volgen. ‘Voor mijn man overleed had ik eigenlijk nooit het idee dat ik digitaal vaardig moest worden.’
De eerste stap
‘Tijdens de eerste workshop was ik eigenlijk best trots op mezelf dat ik de stap nam om de cursus te volgen. En ik hoopte dat ik er vooral heel veel van zou leren. Dat is deels gelukt, al ik ben zeker nog niet klaar met leren. Zo doet bijvoorbeeld mijn dochter nog mijn bankzaken maar wel mét mij erbij.’
De workshop
‘Bij het eerste voorstelrondje hoorde ik een mevrouw over haar telefoon zeggen: ‘‘ik zou hem het liefste uit de deur gooien.’’ Ook Tonny vindt dat het online best moeilijk wordt gemaakt voor oudere mensen. Tijdens de workshops merkt ze dat ze hierin niet alleen staat: ‘Veel mensen in de groep beaamden dit gelukkig, we moeten er echt in komen maar waarschijnlijk zullen we er nooit écht in komen’. Iedereen in de groep had wel punt waarmee ze moeilijkheden ervaarden: ‘Ik zat met gelijkgestemde en dat was eigenlijk heel fijn. In zo’n vaste groep kan je elkaar ook helpen, soms wist iemand iets niet en ik toevallig wel én andersom. En dat niet alleen, we konden ook gewoon lachen en hadden het gezellig.’
Altijd vragen
Tijdens de workshops grijpt iedereen zijn kans om een vraag te stellen. Tonny merkt al snel dat het geen zin heeft om af te wachten tot haar vraag aan bod komt, want wie weet heeft iemand anders die vraag wel helemaal niet: ‘Ik zou iedereen aanraden gewoon hulp te vragen, durf de stap te zetten. En niet alleen tijdens de workshops.’ Zo liep Tonny thuis bij het internetbankieren tegen een vraag aan: ‘ik vond het spannend om zelf mijn daglimiet online aan te passen.’ Na wat twijfelen, stapte Tonny toch naar de bank toe en werd geholpen: ‘Mensen zijn over het algemeen heel erg bereid te helpen, maar je moet wel zelf de vraag stellen en er achteraan.’
Houd een open blik: je leert altijd
Vragen durven stellen is niet de enige gouden tip van Tonny. Volgens haar is het ook belangrijk met een open blik naar nieuwe dingen te blijven kijken: ‘Ik vind dat mensen open moeten staan om online te gaan, er zijn volgens mij nog te veel mensen die er tegenop zien.’ Ook Tonny zag er vooraf tegenop met Welkom Online mee te doen, toch is ze blij dat ze heeft meegedaan: ‘ik weet nu bijvoorbeeld dat je cookies niet altijd hoeft te accepteren, dat je met DigiD soms ook even kan stoppen en opnieuw kan opstarten als het moeilijk wordt. Voorheen dacht ik dan dat er iets fout zou gaan, maar nu weet ik dat dit helemaal geen kwaad kan.’ Tonny is dan ook resoluut: ‘ik raad iedereen aan om mee te doen, ook al volg je maar drie lessen, je wordt er altijd beter van en het is ook nog eens gezellig met elkaar.’