Tekst formaat

Blue monday? Tien tips voor een positieve dag!

Op maandag 18 januari 2021 is het Blue Monday of ook wel deprimaandag. Waarom is deze dag zo depri? Het is vaak een donkere en koude maandag, de feestdagen liggen ver achter ons en goede voornemens blijken niet altijd vol te houden. Gelukkig kan je er wat aan doen met onze anti-dip Blue Monday tips! Met deze 10 tips voorkom je de blues en maken we er samen een positieve dag van!

1. Ga naar buiten

Het zal je vast niet verrassen dat natuur een bijzonder positief effect heeft op je humeur. Bewegen in het groen maakt mensen gelukkiger en opgewekter. Bovendien helpt wandelen in de natuur ons de lockdown door te komen. Niet alleen de buitenlucht en het zonlicht hebben een positief effect op ons, maar ook de stofjes uit planten en bomen zorgen er voor dat we ons na een flinke boswandeling meer kalm en ontspannen voelen. Dus als het ook maar éven lukt vandaag (en ja, ook als het regent!), stap die natuur in!

2. Vrolijke muziek luisteren

Muziek kan ervoor zorgen dat je gelukkig wordt. Dus zit je vandaag in een dipje? Zet dan je favoriete nummers op en je hebt snel weer een goed humeur. Bij rustige muziek duurt het 13 minuten voordat je de effecten ervan merkt en er dus echt ontspannen van wordt. Wil je echt vrolijk worden van muziek, dan is het belangrijk om naar nummers met een ritme, een snel tempo en vrolijke inhoud te luisteren. Dan kan je na 9 minuten luisteren al een verbeterd energieniveau ervaren!

3. Schrijf een kaartje

Het is eigenlijk heel simpel, maar een kaartje komt écht aan. Wij kregen hartverwarmende reacties toen we aan ouderen vroegen wat een kaartje voor hen betekent in deze coronatijd. Ouderen voelen zich gewaardeerd als zij post ontvangen en vinden het fijn dat er aan hen wordt gedacht. Post is gewoon altijd heel fijn! Daarom kunnen ouderen zich opgeven voor Schrijfmaatje, voor wekelijks postcontact met een vrijwilliger.

4. Ga aan de slag met groen

Niet iedereen heeft en tuin, maar dit werkt ook op het balkon, in een volkstuin of met een grote plantenbak voor de deur. Tuinieren is namelijk bijzonder effectief bij het verminderen van stress. Het is een actief ontspannen, omdat je je aandacht slechts op één ding tegelijk hoeft te richten. Lekker in een groene omgeving met de handen in de aarde. Ook in de winter! Er zijn nu al veel dingen die je kan doen in de tuin, van bollen planten tot snoeien (als het niet vriest).

5. Ga bewegen

Heb jij last van die typische winterdip, dan weet je vast dat bewegen ook veel met je doet. Begin laagdrempelig en loop elke dag een (klein) rondje, dan voel je al snel het verschil. Er zijn ook veel online instructiefilmpjes om thuis meer te bewegen.

Straks na de lockdown kunnen we gelukkig ook weer samen bewegen en sporten. Veel mensen sporten in teamverband in Nederland. Dat is niet zomaar! Samen sporten is gezellig, gezond en verbroedert jong en oud. Er zijn al 400 clubs in Nederland waar u terecht kunt voor verantwoord sporten en bewegen voor 55+. Met OldStars kan iedereen blijven bewegen op de manier en met de sport die bij hem of haar past.

6. Geef je dag kleur

Zonder dat we het door hebben beïnvloeden kleuren onze emoties en stemmingen. De kleur van de woonkamer, van kleding en zelfs van de bloemen in de tuin kunnen bepalen hoe jij je voelt. Voeg in de donkere maanden extra kleur aan je omgeving toe en je voelt je dynamischer en gezonder. Weet je niet welke kleur je moet kiezen? Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar deze kleuren hebben over het algemeen een positief effect: geel geeft energie, oranje is stimulerend, groen is rustgevend, bruin voelt veilig en blauw werkt kalmerend.

7. Verras iemand met iets leuks

Hoe vaak geef jij spontaan iets leuks aan de mensen om je heen? Zomaar iets weggeven maakt gelukkig. Grijp dus deze kans om jezelf én de mensen om je heen vrolijk en gelukkig te maken! Dat hoeft niet duur of groot te zijn, iets kleins kan al heel veel betekenen. Een paar tips:

  • Een bloemetje opsturen
  • Een boek (door)geven
  • Doneer aan een goed doel
  • Iets weggeven wat je niet meer nodig hebt
  • Een taart bakken voor een ander
  • Een goed gesprek (geef een Zilverlijngesprek met je Hema punten)

8. Plan leuke dingen voor straks

Het voelt misschien wat onlogisch om nu plannen te maken, in deze onzekere tijd. Maar wanneer je plannen maakt, schept dat meteen ruimte. Je richt je aandacht op dat wat je zelf leuk vindt of wilt doen. En juist nu we meer tijd hebben kan je plannen maken en ook bedenken welke dingen je samen wilt ondernemen!

  • Start met een nieuwe opleiding, kijk eens naar Welkom Online
  • Sluit je aan bij een gezellige groep, bijvoorbeeld als vrijwilliger
  • Meld je aan voor een sportclub, zoals OldStars
  • Start een nieuwe hobby, bijvoorbeeld kaarten maken voor Schrijfmaatje

9. Maak contact met mensen

Sociaal contact maakt ons gelukkig en het geeft je direct een goed gevoel. Dit hoeft niet meteen een intens, diepgaand gesprek te zijn. Een vriendelijke groet van een onbekende wonderen kan doen voor je humeur. Of ga fijn op bezoek bij vrienden. Je kunt samen iets leuks doen en ook je problemen en irritaties delen, daar heb je vrienden voor. En straks als het weer kan: Geef iemand een knuffel. Knuffelen is een geweldige manier om je direct beter te voelen.

10. Maak de dag zoet

Chocolade maakt blij! Er zitten stofjes in die je vrolijk maken. En ook van andere smaken zoetigheid verdwijnt de dip vaak snel. Breng een stukje taart naar iemand in je straat om samen van te genieten. En als het weer kan: bak samen de sterren van de hemel. Ook andere zelfgemaakte creaties kan je delen: een tekening, een gedicht of een lentebloemstuk. Daar zit vast wel iemand op te wachten!

  1. Hoe wilt u meedoen?

  2. Ik zoek een activiteit

  3. Voor thuis

  4. Wij denken dat dit bij u past

    Soms is het prettig om even uw hart te kunnen luchten of gewoon een gezellig praatje te maken. Bij de Zilverlijn bellen onze getrainde vrijwilligers u wekelijks voor een contactmomentje.

  5. Wij denken dat dit bij u past

    Bij Schrijfmaatje koppelen wij u aan een vrijwilliger met dezelfde interesses. Het postcontact kan beginnen!

  6. Wij denken dat dit bij u past

    Welkom Online is een laagdrempelig lesprogramma voor als u een eerste stap online wilt zetten. U kunt ook kiezen voor begeleiding door een vrijwilliger of een groepsles.

  7. Wij denken dat dit bij u past

    We vragen regelmatig 55-plussers naar hun mening over actuele thema’s. Wilt u bijdragen aan een juist beeld van ouderen? Geef dan uw mening in het Ouderenpanel!

  8. In de buurt

  9. Wij denken dat dit bij u past

    Met een breiclub van Samen Breien kiest u voor ontmoeting, creativiteit en gezelligheid.

  10. Wij denken dat dit bij u past

    Blijf met OldStars samen sporten en bewegen met onze spelvormen voor 55+.

  11. Wij denken dat dit bij u past

    Bij De Derde Helft blijft u sociaal actief én betrokken bij de sportvereniging in uw buurt.

  12. Wij denken dat dit bij u past

    Welkom Online groepslessen vormen een laagdrempelig lesprogramma voor iedereen die de eerste stappen online wil zetten.

  13. Wij denken dat dit bij u past

    Alleen op pad gaan is niet altijd makkelijk. Of gezellig. En daarom heeft het Ouderenfonds iets leuks! Met onze speciale uitjes en evenementen bieden we voor ieder wat wils. Op zo’n dag is er alle gelegenheid om andere mensen te ontmoeten, samen herinneringen te maken en misschien zelfs wel nieuwe vriendschappen te sluiten.

  14. Ik wil helpen als vrijwilliger

  15. Wij denken dat dit bij u past

    Niks is zo fijn als een dagje erop uit gaan. Ook als je oud bent! Het Nationaal Ouderenfonds organiseert uitjes om ouderen de mogelijkheid te bieden om op stap te gaan. Zo’n dagje weg is voor een oudere erg waardevol. Jij kunt hieraan bijdragen! Ga je mee als begeleider?

  16. Op een vaste dag (of dagdeel)

  17. Wij denken dat dit bij u past

    Als vrijwilliger bij de Zilverlijn bel jij met ouderen die behoefte hebben aan meer contact. Je biedt een luisterend oor, een goed gesprek of gewoon een gezellig praatje. Net waar behoefte aan is!

  18. Wij denken dat dit bij u past

    Wil jij ouderen verrassen met een kaartje of een brief? Geef je dan op als Schrijfmaatje en vervul de schrijfwens van een oudere.

  19. Wij denken dat dit bij u past

    Met het online lesprogramma Welkom Online kunnen ouderen samen met jou oefenen om digitale basisvaardigheden eigen te maken. Met jou hulp zal er een (online) wereld voor hen opengaan!

  20. Ik zet zelf een activiteit of club op

  21. Wij denken dat dit bij u past

    Met speciale spelvormen voor ouderen maken we bewegen en actief blijven mogelijk voor alle ouderen. Wil je een OldStars team starten of je club aansluiten? Dat kan!

  22. Ik wil het Ouderenfonds steunen

  23. Met een gift

  24. Wij denken dat dit bij u past

    Je kan eenvoudig een eenmalige gift doen via iDEAL.

  25. Wij denken dat dit bij u past

    Je kan eenvoudig je gift laten afschrijven met een machtiging.

  26. Wij denken dat dit bij u past

    Je kan eenvoudig en snel een gift doen via Tikkie.

  27. Wij denken dat dit bij u past

    U kunt schenken met belastingvoordeel. Als u minimaal vijf jaar hetzelfde bedrag schenkt, mag u de volledige schenking elk jaar als aftrekpost opvoeren bij uw belastingaangifte. U ontvangt dan van de Belastingdienst jaarlijks tot 46% van uw gift terug.

  28. Wij denken dat dit bij u past

    Steeds meer mensen nemen een goed doel op in hun testament. Onze droom is dat geen enkele oudere zich ongewild eenzaam voelt. Met het Nationaal Ouderenfonds in uw testament draagt u hieraan bij, ook als u er zelf niet meer bent.

Ontvang de nieuwsbrief

Ja, ik geef eenmalig via iDEAL

Ja, ik geef via machtiging

Ja, ik geef eenmalig via Tikkie

Scan de volgende QR code met je smartphone

Ja, ik schenk met belastingvoordeel

U kunt schenken met belastingvoordeel. Als u minimaal vijf jaar hetzelfde bedrag schenkt, mag u de volledige schenking elk jaar als aftrekpost opvoeren bij uw belastingaangifte. Vul het formulier in om te schenken met belastingvoordeel: