Informatie voor vrijwilligers
Op deze pagina vindt je meer informatie over verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor jouw werk als vrijwilliger. Heb je na het lezen nog steeds vragen? Mail dan naar vrijwilliger@ouderenfonds.nl en wij helpen je graag verder.
VOG
Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat je justitiële verleden geen bezwaar zal vormen voor het vervullen van een specifieke functie of taak in de samenleving. Nadat je een VOG aanvraag hebt ingediend zal Dienst Justis kijken of je strafbare feiten op je naam hebt staan die een risico kunnen vormen voor de functie of het doel waarvoor je de VOG aanvraagt.
Het beleid van het Nationaal Ouderenfonds is om voor alle vrijwilligers die zich voor Ouderenfonds- diensten en activiteiten inzetten een VOG aan te vragen. Dit gebeurt voorafgaand aan de werkzaamheden die je gaat doen. Vrijwilligers die niet direct worden geworven èn niet direct worden aangestuurd door het Nationaal Ouderenfonds maar door een andere organisatie vormen een uitzondering. In de relatie met de betreffende organisaties, stellen we een contract op waarin is opgenomen dat zij verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de vrijwilliger en het aanvragen van een VOG, en dat zij zich zullen houden aan het NOF beleid t.a.v. vrijwilligers dat van tijd tot tijd kan wijzigen.
Krijg je geen VOG, dan kunnen we je helaas niet inzetten voor onze activiteiten.
Wanneer jij je hebt aangemeld als vrijwilliger, zet het Ouderenfonds de aanvraag voor het VOG voor je klaar. Dit betekent dat jij van het Ministerie van Justitie en Veiligheid een e-mail ontvangt met verzoek tot elektronische aanvraag. Je ontvangt deze op het e-mailadres dat je via jouw profiel op Mijn Ouderenfonds aan ons hebt doorgegeven.
Geheimhouding en integriteit
Je verklaart dat je alle informatie van het Nationaal Ouderenfonds waarvan je vermoedt dat deze vertrouwelijk is geheim houdt. Dat zijn in ieder geval persoons-, financiële, klant- en contactgegevens. Je verstrekt deze informatie niet aan anderen tenzij dit noodzakelijk is voor het uitoefenen van je taak of als je daartoe wettelijk verplicht bent. Als je twijfelt bel dan met je contactpersoon van het Ouderenfonds of mail naar vrijwilliger@ouderenfonds.nl.
Integriteit
Je bent verantwoordelijk voor je eigen handelen en legt daarover verantwoording af. In het contact met de ouderen (deelnemers) houd je je aan de gedragscode van het Ouderenfonds:
- Je bejegent een deelnemer nooit op een manier die de deelnemer in zijn/haar waardigheid en zelfbeschikking aantast en je zorgt voor een omgeving en een sfeer waarbinnen de deelnemer zich veilig voelt.
- Je behandelt een deelnemer met respect en maakt geen onderscheid naar: godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele voorkeur, culturele achtergrond, leeftijd of lichamelijke kenmerken.
- Je bent je bewust van een eventuele machtspositie ten opzichte van een deelnemer en je maakt je niet schuldig aan machtsmisbruiken en/of intimidatie.
- Je dringt niet verder in het privéleven en de privésfeer van een deelnemer door dan nodig is in de vastgestelde functie.
- Je aanvaardt geen (im)materiële vergoeding/beloning van een deelnemer voor jouw inzet.
- Je onthoudt je van alle vormen van intimidatie. Geen enkele vorm van intimidatie wordt getolereerd. Onder intimidatie verstaan we: enige vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag, al dan niet met een seksuele connotatie, dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd.
- Je verricht geen handelingen met een deelnemer die van fysieke aard zijn, zoals wassen, hulp op het toilet of douchen.
- Je verricht geen enkele financiële handeling voor een deelnemer, zoals geld pinnen of internetbankieren. Je plaatst geen berichten op sociale media waarin deelnemers of medewerkers zichtbaar zijn en/of bij naam genoemd worden.
Ondertekening van de algemene voorwaarden
Alle vrijwilligers ondertekenen de algemene voorwaarden.
Vertrouwenspersoon
Binnen het Nationaal Ouderenfonds wordt grensoverschrijdend gedrag niet getolereerd. Echter kunnen er zich situaties voordoen waarin jij de omgang met iemand niet prettig vindt en als ongewenst en grensoverschrijdend ervaart. Hierbij kun je denken aan pesten, intimidatie, agressie of discriminatie. In het geval dat je dit ervaart, is het belangrijk dat je hier met iemand over kunt praten. Dit kan natuurlijk met je met de manager van de dienst van het Ouderenfonds of een collega vrijwilliger. Echter is het ook goed dat je kunt bellen met iemand van buiten de organisatie. Om deze reden hebben we een samenwerking met de Gimd, het Gemeenschappelijk Instituut voor Maatschappelijke Dienstverlening.
Bij de Gimd kun je terecht voor contact met een externe vertrouwenspersoon. Je kunt je verhaal kwijt, melding doen van een kwestie of vragen stellen die gaan over ongewenst gedrag en integriteit. Het nummer is 088-8008524. Als je belt vraag dan naar de vertrouwenspersoon voor goede doelen. Of mail naar meldpuntgoededoelen@gimd.nl.
Misbruik en veiligheid
Is er een vermoeden van misbruik of een onveilige thuissituatie? Meld het aan de vrijwilligers coördinator van het Ouderenfonds via vrijwilliger@ouderenfonds.nl en check de website van Veilig Thuis.
Klachten
Bij klachten van deelnemers kan je verwijzen naar ons klachtenregelement.
Calamiteitenprotocol
In geval van een incident of calamiteit is het belangrijk dat je weet wat de te volgen stappen zijn. Voor jou is het belangrijk dat je kennis hebben genomen van het protocol en dat je gedurende de activiteit toegang hebt tot dit protocol. Voor de vrijwilligers die onder directe aansturing staan is dit minder relevant omdat de vrijwilligers-coördinator ter plekke instructies geeft in geval van een calamiteit. Het calamiteitenprotocol is standaard onderdeel van het draaiboek voor de coördinator van een activiteit en van de afspraken tussen besturen/comités en het Ouderenfonds. Er staan stappen beschreven die genomen moeten worden in het geval van een noodsituatie.
Zodra er sprake is van een calamiteit, wordt de woordvoerder van het Nationaal Ouderenfonds gebeld door de uitvoerend coördinator en of projectleider ter plaatse. Zelf sta jij als vrijwilliger nooit de pers zelf te woord.
Onkostenvergoeding & declaratie
Het Nationaal Ouderenfonds heeft een vergoedingenbeleid om duidelijkheid te scheppen voor vrijwilligers. Vrijwilligers kunnen aanspraak maken op reiskosten met een maximum van 30 kilometer per enkele reis. Deze vergoeding is € 0,21 per km voor ritten met de auto. Voor ritten met het openbaar vervoer, vergoeden we de gemaakte kosten, mits de declaratie is voorzien van een bewijsstuk. Wil je het declaratieformulier ontvangen, mail dan naar vrijwilliger@ouderenfonds.nl.
Verzekeringen
Het Nationaal Ouderenfonds heeft een collectieve WA verzekering voor haar ingeschreven vrijwilligers afgesloten. Uitgesloten zijn aanspraken voor schade die verband houden met diefstal, verduistering, vermissing en/of verwisseling van zaken.
Daarnaast heeft het Ouderenfonds een vrijwilligersongevallenverzekering afgesloten, die geldt tijdens het uitvoeren van vrijwilligers werk voor het Ouderenfonds. Deze verzekering komt bovenop de eigen ongevallenverzekering en komt niet in de plaats van een eventueel eigen/zelfstandig afgesloten polis. Voor meer informatie kun je contact opnemen met vrijwilliger@ouderenfonds.nl.
Ontwikkeling en kennisdeling
Het Nationaal Ouderenfonds heeft verschillende diensten verspreid door het land. Voor deze diensten, zoals Samen Breien, OldStars, PlusBus, Welkom Online en de Derde Helft zetten vrijwilligers zich dag in dag uit in voor ouderen. Deze vrijwilligers vormen samen verschillende community’s. Jij bent dus ook onderdeel van deze community. Het Ouderenfonds stimuleert het delen van kennis en ervaring en het onderling in contact brengen van de vrijwilligers, door binnen deze community’s verschillende bijeenkomsten te organiseren, afgestemd op de wensen en behoeften van onze vrijwilligers en actuele trends in de maatschappij. Met als doel om de ouderen zo goed mogelijk van dienst te zijn. De bijeenkomsten zijn divers en continu in ontwikkeling. Van een informeel rondetafelgesprek tot een grootschalige webinar met een expert in zijn/haar vakgebied. Deelnemen is vrijblijvend en gratis. Met dit community programma hopen wij jou te blijven motiveren en enthousiasmeren in het belangrijke werk dat jij doet.
Ga terug naar het vrijwilligersdocument.