MobiliteitsCafés
De uitdaging in het vinden van mobiliteitsgeluk voor ouderen in Nederland
Voor veel ouderen is voldoende mobiliteit niet vanzelfsprekend. Zo hebben ruim 1 miljoen 60-plussers geen rijbewijs, ziet een derde van de ouderen op tegen het reizen met openbaar vervoer en is alternatief vervoer vaak te duur. Er zijn te weinig leeftijdsvriendelijke mobiliteitsoplossingen die ouderen tijdig weten te vinden. Daarnaast zien we dat de aanwezige oplossingen bij ouderen soms onbekend zijn en te weinig worden gebruikt. Een gemiste kans voor 55-plussers, maar ook voor mobiliteitsaanbieders.
Het Nationaal Ouderenfonds, 55-plussers, gemeenten en mobiliteitsaanbieders gaan graag op korte termijn met elkaar in gesprek om lokaal vraag en aanbod in kaart te brengen, direct geconstateerde tekortkomingen op te lossen, en vervolgens op de lange termijn te werken aan een leeftijdsvriendelijk en bereikbaar Nederland. Hierbij wordt gewerkt met drie pijlers:
- In kaart brengen van vraag en aanbod
- Ontsluiten van kennis
- Bewustwording en gedragsverandering
Wat is het Mobiliteitscafé?
Omdat er in een paar gemeenten nu al oplossingen nodig zijn, gaan we direct van start met mobiliteitscafés. Het Ouderenfonds brengt de gemeente, ouderen, netwerkpartners en mobiliteitsaanbieders in mobiliteitscafés bij elkaar om lokaal in gesprek te gaan over welke mobiliteitsoplossingen er al in hun gemeenten zijn, hoe er beter samengewerkt kan worden en welke zaken er op korte termijn ontbreken en aan welke preventieve oplossingen behoefte zou zijn. Uitgangspunt bij de ontbrekende zaken is dat deze worden opgelost door (samenwerking van de) bestaande partijen of door een bestaand alternatief uit een andere gemeente in de regio. Er is al zoveel, het idee is om geen nieuwe initiatieven te ontwikkelen.
Het Ouderenfonds wil in 2021 op vijf locaties in het land starten met een mobiliteitscafé. Bij elk mobiliteitscafé zijn uiteindelijk minimaal 30-50 mensen uit verschillende organisaties betrokken. Na de eerste pilotperiode bij vijf gemeenten ontwikkelen we een format voor het opzetten van een lokaal mobiliteitscafé. Zo kan het Ouderenfonds met dit concept meer gemeentes helpen in heel Nederland.
Wat levert het mobiliteitscafé lokaal op?
Na afloop van de mobiliteitscafés is er lokaal het volgende gerealiseerd:
- Er is onderzoek uitgevoerd naar behoeften van de doelgroep
- Het totale aanbod van lokaal vervoersaanbod voor ouderen is in kaart gebracht in een gemeente
- Er is na drie bijeenkomsten lokaal beter inzicht in:
– De mobiliteitsbehoeften bij ouderen in een gemeente of wijk, zowel op korte termijn voor bestaand vervoersaanbod, als voor alternatief vervoersaanbod en preventief op middellange of lange termijn
– De barrières voor lokale oplossingen
– Hoe verschillende aanbieders samen tot oplossingen kunnen komen
– Goede landelijke voorbeelden die gebruikt kunnen om lokale behoeften in te vullen
– De rol die digitalisering kan spelen in lokale oplossingen
- Er is een mobiliteitsakkoord tussen gemeente, ouderen, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en lokale aanbieders ontwikkeld met minimaal 3 mogelijkheden om de mobiliteitsbehoeften lokaal in te vullen met een financieringsvraagstuk.
Wat is de aanpak van het mobiliteitscafé?
Het mobiliteitscafé start met het selecteren van gemeenten die bereid zijn om via het mobiliteitscafé beter inzicht te krijgen in de mobiliteitsbehoeften lokaal en die op zoek zijn naar nieuwe oplossingen. Het mobiliteitscafé bestaat uit drie bijeenkomsten per gemeente. Voorafgaand aan de bijeenkomsten wordt in de gemeente een behoeftenonderzoek bij ouderen uitgevoerd. De resultaten van dit onderzoek worden meegenomen in de bijeenkomsten. Daarnaast wordt in een gesprek met de gemeente opgehaald wat volgens hen de belangrijkste knelpunten zijn in de gemeente.
De bijeenkomsten worden begeleid door een projectcoördinator van het Ouderenfonds. De projectcoördinator van het Ouderenfonds heeft de taak om gemeente, aanbieders, maatschappelijke partners, ouderen en bedrijfsleven te betrekken bij de ontwikkeling van het mobiliteitsakkoord. Vanuit zijn faciliterende rol brengt de projectcoördinator partijen bij elkaar, verbindt hen, zet zijn of haar expertise in en denkt mee over oplossingen en de haalbaarheid ervan.
De inzet van de projectcoördinator levert een lokaal mobiliteitsakkoord op en een hecht netwerk met organisaties die betrokken zijn bij de mobiliteit in de gemeente. Dit wordt vormgegeven in een lokale werkgroep die met de gekozen vraagstukken aan de slag gaat.
Wat is de opzet en de inhoud van de mobiliteitscafé?
In een mobiliteitscafé wordt onder andere met vervoersaanbieders, maatschappelijke organisaties en ouderen gesproken over de lokale situatie, worden vervoersoplossingen van A naar B besproken, of het huidige aanbod maar ook welke bestaande vervoersmiddelen we anders in kunnen zetten, zodat ouderen daar toch een vervoersoptie hebben.
In de verschillende bijeenkomsten wordt gewerkt aan de volgende resultaten:
- Vraag en aanbod wordt in kaart gebracht
- De kloof tussen vraag en aanbod wordt in kaart gebracht
- Oplossingen zoeken om deze kloof te dichten. Uitgangspunt hierbij is dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande partijen en andere/slimme samenwerkingen. Indien dit niet voldoende is, wordt gebruik gemaakt van bestaande alternatieven uit andere regio’s/gemeenten, zodat het wiel niet opnieuw wordt uitgevonden
- Sluiten van mobiliteitsakkoord
Vragen en meer informatie
Heeft u vragen over de MobiliteitsCafés, bent u benieuwd wat het Ouderenfonds kan doen voor uw gemeente? Neem contact op via info@ouderenfonds.nl, wij helpen u graag verder.