Veelgestelde vragen
Of u nu een donateur bent, een vrijwilliger wilt worden, of gewoon meer wilt weten over onze activiteiten, hier vindt u snel antwoorden op veelvoorkomende vragen over Het Nationaal Ouderenfonds. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen maken we het verschil voor ouderen in Nederland!
Deelnemers
-
Ik wil graag deelnemen aan activiteiten van het Ouderenfonds. Wat zijn de mogelijkheden? Moet ik lid worden? Kost het geld?
Hier ontdekt u al onze projecten voor 65-plussers. U hoeft geen lid te zijn van het Ouderenfonds. Soms vragen we een kleine financiële bijdrage voor deelname aan onze projecten, uitjes en evenementen.
Vrijwilligerswerk
-
Ik wil graag vrijwilliger worden bij het Nationaal Ouderenfonds. Wat kan ik doen?
Wat fijn dat jij je wil inzetten voor eenzame ouderen! Bekijk hier onze mogelijkheden voor vrijwilligerswerk.
-
Ik wil graag als vrijwilliger helpen op een uitje van het Ouderenfonds. Hoe meld ik mij aan?
Leuk dat je enthousiast bent over onze uitjes. Een dag op stap is heel waardevol voor onze ouderen. Ontdek hier meer over vrijwilligerswerk als uitjesbegeleider.
Donateurs
-
Hoe kan ik donateur worden?
Geweldig! Als goed doel zijn wij afhankelijk van mensen zoals u. Met donaties van particulieren en bedrijven kunnen wij ons werk voortzetten en helpen we ieder jaar tienduizenden eenzame en kwetsbare ouderen. Samen met u helpen we ouderen die dat nodig hebben! Word donateur.
-
Ik wil mijn donatie wijzigen, hoe doe ik dat?
Fijn dat u ons werk voor eenzame ouderen heeft gesteund! Bel met 088 344 2033 voor een aanpassing van uw donatie (ma-vr 9-17) of mail naar info@ouderenfonds.nl.
Algemeen
-
Ik wil graag mijn gegevens laten wijzigen. Hoe doe ik dat?
U kunt uw gegevens hier wijzigen of bellen met ons Klantcentrum.
Wilt u uw donatie aanpassen of opzeggen? Bel dan naar 088 344 2033, ma-vr 9-17 of e-mail naar info@ouderenfonds.nl.
-
Hoe gaan jullie om met mijn persoonlijke gegevens?
Uw privacy is voor ons erg belangrijk. Daarom handelen wij volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en gaan wij zorgvuldig om met de door u aan ons verstrekte gegevens. We verkopen uw gegevens nooit aan derde partijen. In onze privacyverklaring leest u alles over hoe wij omgaan met uw gegevens.
Huis aan huis werving
-
Klopt het dat het Ouderenfonds ook aan de deur werft?
Ja, het Ouderenfonds werft donateurs huis-aan-huis. Graag vertellen onze wervers u meer over wat wij doen en hoe u kunt helpen.
Wilt u weten wanneer onze wervers bij u in de straat zijn? Kijk naar het CBF wervingsrooster. Bel bij vragen ons Klantcentrum via 088-344 2000 of mail naar info@ouderenfonds.nl.
-
Hoe herken ik een werver van het Ouderenfonds?
Onze wervers herken je aan:
- Een beige jas met het logo van het Nationaal Ouderenfonds
- Een tablet met informatie en een machtigingsformulier
- Legitimatiebewijs van het Nationaal Ouderenfonds
Op het legitimatiebewijs staan de volgende gegevens:
- Naam werver
- Logo van Het Nationaal Ouderenfonds
- Logo van het CBF
Goed om te weten: onze wervers vragen nooit naar een pinpas. Maakt u dit wel mee, sluit dan het gesprek direct af en deel uw gegevens niet.
-
Waarom werft het Ouderenfonds donateurs aan de deur?
Wij doen veel voor ouderen. We versterken het netwerk, bieden activiteiten, oplossingen en ondersteuning. Dat werk kost geld. Het Nationaal Ouderenfonds ontvangt als goed doel geen overheidssteun, maar is afhankelijk van sponsoren en donateurs. Veel mensen weten niet precies wat wij doen. Daarom werven we ook nieuwe donateurs huis-aan-huis. Uiteraard herkenbaar en betrouwbaar. We werven aan de deur om direct in contact te komen met mensen en hen persoonlijk te informeren over ons werk en de impact die we hebben.
-
Wat is het verhaal aan de deur?
Wij werken wij met een enthousiaste groep wervers. Zij vertellen jou graag meer over het thema eenzaamheid onder ouderen en over onze projecten.
-
Waar gaat mijn donatie naartoe?
Uw donatie wordt gebruikt om projecten te financieren die ouderen helpen sociaal, mobiel, vitaal en digitaal actief te blijven. Kijk voor een overzicht op ouderenfonds.nl/activiteiten.
-
Hoe weet ik zeker dat mijn donatie goed terechtkomt?
Het Nationaal Ouderenfonds is een erkende goede doelen organisatie en wij zorgen ervoor dat alle donaties op een transparante en verantwoorde manier worden besteed. Het Nationaal Ouderenfonds staat in het register Erkende Goede Doelen van het CBF.
-
Ik ben donateur geworden aan de deur. Wat gebeurt er nu
Aan de deur ondertekent u de afspraken en bijbehorende machtiging via de tablet van de werver. U wordt daarna gebeld door een andere medewerker van het wervingsbureau om uw gegevens en de donatie te bevestigen. Ook ontvangt u een bevestiging per e-mail.
-
Ik ben donateur geworden aan de deur. Hoe kan ik mijn donatie aanpassen of stopzetten?
Heeft u een vraag over uw donatie? Bel de donateursadministratie: 088 344 2033, ma-vr 9-17 uur of mail naar info@ouderenfonds.nl.
-
Waar kan ik terecht met vragen over werving aan de deur?
Voor vragen over huis-aan-huis werving kunt u bellen met de branchevereniging 020-2157377. Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m zaterdag tussen 09:00 tot 21:00 uur. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met ons Klantcentrum via 088-344 2000 (ma-vr, 9-17 uur) of per mail via info@ouderenfonds.nl.
Collecteweek
-
Wanneer is de collecteweek?
De collecteweek 2024 was van 23 t/m 29 juni 2024. De collecteweek in 2025 is weer in juni.
-
Waarom organiseert het Nationaal Ouderenfonds de collecte?
We halen geld op om eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Het geld wordt gebruikt voor projecten die ouderen helpen vitaal, sociaal, mobiel en digitaal te blijven.
-
Hoe kan ik doneren als ik geen contant geld bij me heb?
Je kunt ook doneren via de QR-code op de collectebus. Deze code leidt je naar een online donatiepagina.
-
Ik kan deze collecte niet vinden op het Landelijk Collecterooster, klopt dit wel?
Het klopt dat de collecteweek in 2024 nog niet op het landelijk collecte rooster van Stichting collecteplan stond. Dat komt omdat het Nationaal Ouderenfonds nog niet landelijk collecteerde, maar alleen in de volgende gemeenten:
Amersfoort
Apeldoorn
Hilversum
Houten
Huizen
Leeuwarden
Naarden-Bussum
Soest
Utrecht
Veenendaal
Zeist
-
Hebben jullie een vergunning om te collecteren?
In de volgende gemeenten is een vergunning verleend om te collecteren in 2024 namens het Nationaal Ouderenfonds :
Amersfoort
Apeldoorn
Hilversum
Houten
Huizen
Leeuwarden
Naarden-Bussum
Soest
Utrecht
Veenendaal
Zeist
-
Hoe herken ik een collectant van Het Nationaal Ouderenfonds?
Onze collectant herken je aan:
- Een collectebus en QR-code
- Legitimatiebewijs van het Nationaal Ouderenfonds
Op het legitimatiebewijs staan de volgende gegevens:
- Naam collectant
-
- Datum van de collecteweek
- Logo van Het Nationaal Ouderenfonds
- Logo van het CBF
- Contactgegevens van de persoon met wie de collectant contact op moet nemen bij onregelmatigheden (centraal meldpunt)
Nationale Ouderendag
-
Wanneer is het Nationale Ouderendag?
Nationale Ouderendag is elke eerste vrijdag van oktober. In 2025 is Nationale Ouderendag op vrijdag 3 oktober.
-
Ik wil iets organiseren op Nationale Ouderendag, mag dat?
Geweldig dat u iets wilt organiseren op Nationale Ouderendag. Het is een mooi moment om iets voor en met ouderen in uw buurt te doen. Voor inspiratie voor activiteiten waar iedereen deel aan kan nemen verwijzen wij u graag naar het Verbindingsboekje.
-
Wat doet het Ouderenfonds op Nationale Ouderendag?
Het Ouderenfonds publiceert op Nationale Ouderendag het landelijke Nationale Ouderen Onderzoek.
-
Ik ben een journalist en heb interesse in het onderzoek over mobiliteit en eenzaamheid onder ouderen. Waar kan ik terecht?
Op de hoogte blijven over het onderzoek? Neem voor pers- en mediavragen direct contact op via pers@ouderenfonds.nl.
Acties
-
Ik wil een actie organiseren om geld in te zamelen voor het Nationaal Ouderenfonds. Kunnen jullie mij helpen met het promoten van mijn actie?
Dankjewel dat je de eenzame ouderen wil helpen! Op onze speciale actiewebsite kun je jouw actie aanmelden. Hier tref je ook een handleiding voor het opstarten en onder de aandacht brengen van je actie.
-
Ik organiseer een activiteit en zou daarvoor graag ouderen willen uitnodigen. Kunnen jullie mij helpen aan contactgegevens van ouderen?
Wat een leuk idee! We zijn heel blij met lokale initiatieven. Helaas is het wegens privacyredenen niet mogelijk om persoonsgegevens van ouderen te verstrekken aan derden. Voor jouw initiatief adviseren we je om contact op te nemen met een lokale welzijns- of ouderenorganisatie.
-
Voor mijn opleiding/studie zou ik graag iets willen doen met/voor eenzame ouderen. Kunnen jullie mij helpen?
Wat een goed idee om eenzame ouderen te kiezen als onderwerp voor jouw schoolproject! Hier ontdek je meer over eenzaamheid. Voor contact met ouderen verwijzen wij je door naar lokale zorginstellingen bij jou in de buurt.
-
Ik ben een artiest en zou graag tegen een kleine of onkostenvergoeding willen optreden op een evenement of bij een lokale instelling. Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Wij waarderen je aanbod enorm, maar kunnen je helaas niet helpen. Dit omdat artiesten geregeld worden door de organisatie van evenementen en lokale zorginstellingen zelf.
Zilverlijn
-
Hoe werkt de Zilverlijn?
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Als u zich aanmeldt wordt u regelmatig gebeld door onze getrainde vrijwilligers. Zij bieden u een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. U kiest zelf op welk dagdeel u gebeld wilt worden, in de ochtend of de middag. Een telefoontje duurt ongeveer 20 minuten. Uiteraard zijn alle gesprekken vertrouwelijk.
-
Zijn er kosten aan de Zilverlijn verbonden?
De proefperiode van de Zilverlijn t/m december 2024 is voor deelnemers gratis.
-
Kan ik een keer bellen met de Zilverlijn overslaan?
Dat is natuurlijk geen probleem. Geef dit door aan de vrijwilliger die u de week ervoor belt of als u op het laatste moment niet kunt, bel dat dan zo snel mogelijk door via 088 344 2000.
Vrijwilligers kunnen hun beschikbaarheid opgeven in het belsysteem. -
Wat houdt de proefperiode van de Zilverlijn in?
De Zilverlijn start eerst met een test. Deze proefperiode duurt t/m december 2024, waarin deelnemers en vrijwilligers twee keer een vragenlijst ontvangen om te meten of de belservice aan de behoefte voldoet. Vrijwilligers en deelnemers beslissen dus mee over de toekomst van de Zilverlijn.
-
Wat vragen jullie aan vrijwilligers van de Zilverlijn?
Vrijwilligers van de Zilverlijn worden eerst gebeld door onze coördinator om kennis te maken. Daarna doorlopen zij een speciaal ontwikkelde e-learning, die zij verplicht moeten afronden voor zij mogen bellen. Alle vrijwilligers moeten 18 jaar of ouder zijn en een VOG aanvragen.
-
Hoe zit het met privacy bij de Zilverlijn?
Bij het bellen met de Zilverlijn worden belgegevens niet bekendgemaakt. De naam en een beknopte belhistorie zijn zichtbaar voor vrijwilligers. De deelnemer en de vrijwilliger bepalen in het gesprek zelf welke gegevens zij met elkaar willen delen. Bij het bellen wordt er willekeurig een deelnemer aan een vrijwilliger gekoppeld, dus dit wisselt per keer.