Veelgestelde vragen
Of u nu een donateur bent, een vrijwilliger wilt worden, of gewoon meer wilt weten over onze activiteiten, hier vindt u snel antwoorden op veelvoorkomende vragen over Het Nationaal Ouderenfonds. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Samen maken we het verschil voor ouderen in Nederland!
Collecteweek 2025
-
Wanneer is de collecteweek
De collecteweek is van 22 t/m 28 juni 2025. Dit jaar is collecteweek volledig digitaal.
-
Waarom organiseert het Nationaal Ouderenfonds de collecteweek?
De activiteiten van het Ouderenfonds worden mogelijk gemaakt door giften.
Tijdens deze week zamelen we dan ook geld in om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Met de opbrengst organiseren we waardevolle activiteiten om mensen samen te brengen. Zoals stranduitjes, kerstdiners, activiteiten zoals samen bewegen of breien en op stap gaan met de PlusBus. Met als doel: geen enkele ouderen meer eenzaam.
-
Hoe kan ik meehelpen?
De collecteweek is dit jaar volledig digitaal. Je kunt meehelpen door je aan te melden als digitale collectant via ouderenfonds.digicollect.nl Daar maak je eenvoudig en snel een digitale collectebus aan. Deze deel je vervolgens met familie, vrienden, collega’s via bijvoorbeeld WhatsApp of Facebook. En klaar!
Ook kun je wanneer de collecteweek start van 22 t/m 28 juni een donatie doen op ouderenfonds.nl/collecte
-
Is een minimale bijdrage voor een collectant of een donateur?
Er is een minimaal bedrag van 2 euro.
-
Is het veilig om online te doneren via het collecteplatform?
Ja, het is volledig veilig om via het platform ouderenfonds.digicollect.nl te collecteren of een donatie te doen. Het platform is ontworpen met aandacht voor veiligheid, privacy en gebruikersgemak. Er is bijvoorbeeld een beveiligde betaalomgeving en de website maakt gebruik van SSL-certificaten, wat inhoudt dat alle gegevens die je invoert (zoals, naam , e-mailadres en betaalgegevens) versleuteld en dus veilig worden verzonden. Het platform voldoet aan de AVG normen.
-
Wat gebeurt er met het opgehaalde geld?
Het geld wordt ingezet om activiteiten te kunnen organiseren om zo eenzaamheid onder ouderen te bestrijden.
-
Waarom is er gekozen voor een digitale collecte in plaats van een fysieke collecte?
Het Ouderenfonds heeft bewust gekozen om het tweede jaar dat de collecte wordt georganiseerd deze digitaal te doen. Op dit moment beschikt het Ouderenfonds niet over de middelen en mankracht om een landelijke fysieke collecte te organiseren. En met een digitale collecte kunnen we toch landelijk aandacht vragen voor eenzame ouderen, en op een laagdrempelige, efficiënte manier geld inzamelen voor onze projecten.
-
Ik kan deze collecte niet vinden op het landelijk collecterooster, klopt dit wel?
Het klopt dat de collecteweek 2025 niet op het landelijk collecterooster van Stichting Collecteplan staat. Dat komt omdat het Nationaal Ouderenfonds fysiek niet landelijk collecteert. Het is een digitale collecteweek. Uiteraard is er wel afstemming met de collecteweek van andere goede doelen. Zo voorkomen we dat er tegelijk gecollecteerd wordt.
-
Heeft het Ouderenfonds een vergunning om digitaal te collecteren?
Om digitaal te collecteren heb je geen vergunning nodig. Wel is het netjes om de week af te stemmen op de andere goede doelen, zodat er voorkomen wordt dat er tegelijk wordt gecollecteerd. Dit heeft het Ouderenfonds afgestemd.
Deelnemers
-
Ik wil graag deelnemen aan activiteiten van het Ouderenfonds. Wat zijn de mogelijkheden? Moet ik lid worden? Kost het geld?
Hier ontdekt u al onze projecten voor 65-plussers. U hoeft geen lid te zijn van het Ouderenfonds. Soms vragen we een kleine financiële bijdrage voor deelname aan onze projecten, uitjes en evenementen.
Vrijwilligerswerk
-
Ik wil graag vrijwilliger worden bij het Nationaal Ouderenfonds. Wat kan ik doen?
Wat fijn dat jij je wil inzetten voor eenzame ouderen! Bekijk hier onze mogelijkheden voor vrijwilligerswerk.
-
Ik wil graag als vrijwilliger helpen op een uitje van het Ouderenfonds. Hoe meld ik mij aan?
Leuk dat je enthousiast bent over onze uitjes. Een dag op stap is heel waardevol voor onze ouderen. Ontdek hier meer over vrijwilligerswerk als uitjesbegeleider.
Donateurs
-
Hoe kan ik donateur worden?
Geweldig! Als goed doel zijn wij afhankelijk van mensen zoals u. Met donaties van particulieren en bedrijven kunnen wij ons werk voortzetten en helpen we ieder jaar tienduizenden eenzame en kwetsbare ouderen. Samen met u helpen we ouderen die dat nodig hebben! Word donateur.
-
Ik wil mijn donatie wijzigen, hoe doe ik dat?
Fijn dat u ons werk voor eenzame ouderen heeft gesteund! Bel met 088 344 2033 voor een aanpassing van uw donatie (ma-vr 9-17) of mail naar info@ouderenfonds.nl.
Nalaten
-
Ik wil graag nalaten aan Ouderenfonds, hoe doe ik dat?
Zonder testament gaat jouw nalatenschap automatisch naar directe familie of, als je geen familie meer hebt, naar de staat. Met een testament bepaal je zelf wie jouw erfgenamen zijn en wie wat krijgt uit het nalatenschap. Door het Nationaal Ouderenfonds op te nemen in je testament kun je ook na jouw leven veel betekenen voor eenzame en kwetsbare ouderen.
-
Kan ik belastingvrij nalaten?
Omdat Het Nationaal Ouderenfonds een erkend goed doel is (ANBI-status), betalen wij geen erfbelasting. Uw bijdrage komt dus volledig ten goede aan ons werk voor ouderen.
-
Kan ik een speciale bestemming benoemen voor mijn nalatenschap?
Dat kan met fonds op naam, dit is een bijzondere vorm van nalaten waarbij je (bij leven of via het testament) een fonds opricht vanaf een bepaald minimumbedrag. Je bepaalt zelf waaraan het geld wordt besteed en je kunt het fonds een eigen naam geven, bijvoorbeeld ter nagedachtenis aan een dierbare. Wij denken graag met je mee om ervoor te zorgen dat jouw wensen zorgvuldig worden uitgevoerd.
-
Welke gegevens heeft een notaris nodig om het Nationaal Ouderenfonds te benoemen in een testament?
Als je het Nationaal Ouderenfonds als goed doel opneemt in uw testament, dan zijn deze gegevens nodig:
Stichting Nationaal Ouderenfonds
Piet Mondriaanlaan 28A
3812 GV AmersfoortKvK-nummer: 41150459
Algemeen
-
Ik wil graag mijn gegevens laten wijzigen. Hoe doe ik dat?
U kunt uw gegevens hier wijzigen of bellen met ons Klantcentrum.
Wilt u uw donatie aanpassen of opzeggen? Bel dan naar 088 344 2033, ma-vr 9-17 of e-mail naar info@ouderenfonds.nl.
-
Hoe gaan jullie om met mijn persoonlijke gegevens?
Uw privacy is voor ons erg belangrijk. Daarom handelen wij volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en gaan wij zorgvuldig om met de door u aan ons verstrekte gegevens. We verkopen uw gegevens nooit aan derde partijen. In onze privacyverklaring leest u alles over hoe wij omgaan met uw gegevens.
Huis aan huis werving
-
Klopt het dat het Ouderenfonds ook aan de deur werft?
Ja, het Ouderenfonds werft donateurs huis-aan-huis. Graag vertellen onze wervers u meer over wat wij doen en hoe u kunt helpen.
Wilt u weten wanneer onze wervers bij u in de straat zijn? Kijk naar het CBF wervingsrooster. Bel bij vragen ons Klantcentrum via 088-344 2000 of mail naar info@ouderenfonds.nl.
-
Hoe herken ik een werver van het Ouderenfonds?
Onze wervers herken je aan:
- Een beige jas met het logo van het Nationaal Ouderenfonds
- Een tablet met informatie en een machtigingsformulier
- Legitimatiebewijs van het Nationaal Ouderenfonds
Op het legitimatiebewijs staan de volgende gegevens:
- Naam werver
- Logo van Het Nationaal Ouderenfonds
- Logo van het CBF
Goed om te weten: onze wervers vragen nooit naar een pinpas. Maakt u dit wel mee, sluit dan het gesprek direct af en deel uw gegevens niet.
-
Waarom werft het Ouderenfonds donateurs aan de deur?
Wij doen veel voor ouderen. We versterken het netwerk, bieden activiteiten, oplossingen en ondersteuning. Dat werk kost geld. Het Nationaal Ouderenfonds ontvangt als goed doel geen overheidssteun, maar is afhankelijk van sponsoren en donateurs. Veel mensen weten niet precies wat wij doen. Daarom werven we ook nieuwe donateurs huis-aan-huis. Uiteraard herkenbaar en betrouwbaar. We werven aan de deur om direct in contact te komen met mensen en hen persoonlijk te informeren over ons werk en de impact die we hebben.
-
Wat is het verhaal aan de deur?
Wij werken wij met een enthousiaste groep wervers. Zij vertellen jou graag meer over het thema eenzaamheid onder ouderen en over onze projecten.
-
Waar gaat mijn donatie naartoe?
Uw donatie wordt gebruikt om projecten te financieren die ouderen helpen sociaal, mobiel, vitaal en digitaal actief te blijven. Kijk voor een overzicht op ouderenfonds.nl/activiteiten.
-
Hoe weet ik zeker dat mijn donatie goed terechtkomt?
Het Nationaal Ouderenfonds is een erkende goede doelen organisatie en wij zorgen ervoor dat alle donaties op een transparante en verantwoorde manier worden besteed. Het Nationaal Ouderenfonds staat in het register Erkende Goede Doelen van het CBF.
-
Ik ben donateur geworden aan de deur. Wat gebeurt er nu
Aan de deur ondertekent u de afspraken en bijbehorende machtiging via de tablet van de werver. U wordt daarna gebeld door een andere medewerker van het wervingsbureau om uw gegevens en de donatie te bevestigen. Ook ontvangt u een bevestiging per e-mail.
-
Ik ben donateur geworden aan de deur. Hoe kan ik mijn donatie aanpassen of stopzetten?
Heeft u een vraag over uw donatie? Bel de donateursadministratie: 088 344 2033, ma-vr 9-17 uur of mail naar info@ouderenfonds.nl.
-
Waar kan ik terecht met vragen over werving aan de deur?
Voor vragen over huis-aan-huis werving kunt u bellen met de branchevereniging 020-2157377. Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m zaterdag tussen 09:00 tot 21:00 uur. Uiteraard kunt u ook contact opnemen met ons Klantcentrum via 088-344 2000 (ma-vr, 9-17 uur) of per mail via info@ouderenfonds.nl.
Nationale Ouderendag
-
Wanneer is het Nationale Ouderendag?
Nationale Ouderendag is elke eerste vrijdag van oktober. In 2025 is Nationale Ouderendag op vrijdag 3 oktober.
-
Ik wil iets organiseren op Nationale Ouderendag, mag dat?
Geweldig dat u iets wilt organiseren op Nationale Ouderendag. Het is een mooi moment om iets voor en met ouderen in uw buurt te doen. Voor inspiratie voor activiteiten waar iedereen deel aan kan nemen verwijzen wij u graag naar het Verbindingsboekje.
-
Wat doet het Ouderenfonds op Nationale Ouderendag?
Het Ouderenfonds publiceert op Nationale Ouderendag het landelijke Nationale Ouderen Onderzoek.
-
Ik ben een journalist en heb interesse in het onderzoek over mobiliteit en eenzaamheid onder ouderen. Waar kan ik terecht?
Op de hoogte blijven over het onderzoek? Neem voor pers- en mediavragen direct contact op via pers@ouderenfonds.nl.
Acties
-
Ik wil een actie organiseren om geld in te zamelen voor het Nationaal Ouderenfonds. Kunnen jullie mij helpen met het promoten van mijn actie?
Dankjewel dat je de eenzame ouderen wil helpen! Op onze speciale actiewebsite kun je jouw actie aanmelden. Hier tref je ook een handleiding voor het opstarten en onder de aandacht brengen van je actie.
-
Ik organiseer een activiteit en zou daarvoor graag ouderen willen uitnodigen. Kunnen jullie mij helpen aan contactgegevens van ouderen?
Wat een leuk idee! We zijn heel blij met lokale initiatieven. Helaas is het wegens privacyredenen niet mogelijk om persoonsgegevens van ouderen te verstrekken aan derden. Voor jouw initiatief adviseren we je om contact op te nemen met een lokale welzijns- of ouderenorganisatie.
-
Voor mijn opleiding/studie zou ik graag iets willen doen met/voor eenzame ouderen. Kunnen jullie mij helpen?
Wat een goed idee om eenzame ouderen te kiezen als onderwerp voor jouw schoolproject! Hier ontdek je meer over eenzaamheid. Voor contact met ouderen verwijzen wij je door naar lokale zorginstellingen bij jou in de buurt.
-
Ik ben een artiest en zou graag tegen een kleine of onkostenvergoeding willen optreden op een evenement of bij een lokale instelling. Kunnen jullie mij hierbij helpen?
Wij waarderen je aanbod enorm, maar kunnen je helaas niet helpen. Dit omdat artiesten geregeld worden door de organisatie van evenementen en lokale zorginstellingen zelf.
Zilverlijn
-
Wat is de Zilverlijn?
De Zilverlijn was onze belservice voor ouderen. Dit pilot project is gestopt per april 2025.