Jasmijn (21): ‘Ik doe wat met mijn dag én ik help ouderen!’
Jasmijn Welleman is vrijwilliger bij de Helpdesk Welkom Online van het Ouderenfonds. “Ik vind het leuk om met ouderen te bellen. Omdat internet steeds meer de toekomst wordt vind ik het belangrijk om te helpen.”

Bijna elke dag belt Jasmijn met ouderen om ze digitaal vaardiger te maken. “Ouderen komen met vragen over hoe ze een skype account kunnen maken of hoe ze het lesprogramma van Welkom Online kunnen doorlopen. Ik help ze daarbij.”
‘Inmiddels bel ik bijna elke werkdag‘
Vanwege gezondheidsproblemen is Jasmijn gestopt met haar studie. “Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen om mijn belastbaarheid wat te verhogen. Ik begon eerst heel rustig met twee dagen per week. Na een shift was ik erg moe. Inmiddels bel ik bijna elke werkdag!”
Joggingpak
Het vrijwilligerswerk voor de Helpdesk helpt Jasmijn om (mentaal) fitter te worden. “Ik krijg weer een ritme, want als je geen school of werk hebt kan er echt bijna niks, zeker nu in de coronacrisis. Ik wil niet heel de dag in mijn joggingpak Netflix zitten kijken. Nu doe ik wat met mijn dag én help ik ouderen.”
Praatje
“Mijn eerste telefoontje was met een meneer die zijn toegangscode was vergeten, maar uiteindelijk hebben we gepraat over van alles en nog wat. Dat heb ik wel vaker, dat mensen gewoon ook even een praatje willen maken. Vandaag had ik een mevrouw aan de telefoon die meerdere keren zei hoe leuk ze het vond en wat ze allemaal geleerd had. Dat vind ik heel fijn om te horen.”
Samenwerking
Welkom Online is ontwikkeld door VodafoneZiggo – met medewerking van ECP/veiliginternetten.nl en Netwerk Mediawijsheid. Het lesprogramma wordt ondersteund door het Nationaal Ouderenfonds, VodafoneZiggo, Samsung Nederland en ASML.